Premiery

1.
Hanna Januszewska
Mały Tygrys Pietrek
reżyseria – Michał Dąbrowski
scenografia - Dariusz Panas
muzyka - Paweł Sowa
ruch - Ewelina Ciszewska
wiek 3+
premiera – 2 września 2018

Co się dzieje, kiedy mama musi wyjść do fryzjera, a małego Tygrysa Pietrka dopada wielki strach? Straszne rzeczy, bo życzliwi krewni - Bardzo Odważne Tygrysy - odbierają maluchowi jego tygrysie paski symbolizujące odwagę. W końcu chcąc nosić futro w pręgi, bać się po prostu nie wypada, a tymczasem wszystko wokół jest takie przerażające.
„Mały Tygrys Pietrek” to jedna z najpopularniejszych polskich sztuk dla dzieci autorstwa Hanny Januszewskiej wystawiana na scenach w całym kraju. Dokładnie 30 lat temu tekst miał również premierę w teatrze „Kubuś” i teraz, w zupełnie nowej inscenizacji, wraca na afisz ponownie.
Historia opowiedziana w prosty, ciepły i zabawny sposób porusza zawsze aktualny i ważny problem oswajania dziecięcych lęków, jest więc doskonałą propozycją i dla małych widzów, i ich rodziców.
Pietrka, który ma pietra, nie sposób nie polubić. Koniecznie go poznajcie.

 

2.
Maria Wojtyszko
Gniazdo
reżyseria - Robert Drobniuch
scenografia - Katarzyna Proniewska-Mazurek
muzyka - Sambor Dudziński
ruch sceniczny - Ewelina Ciszewska
reżyseria światła - Prot Jarnuszkiewicz
wiek 7+
premiera - 14 października 2018

Sztuka uznanej dramatopisarki Marii Wojtyszko to autorska wersja legendy o Lechu, Czechu i Rusie. Tak jak w oryginale, trzej bracia wyruszają na poszukiwanie ziem, na których mogliby osiąść, ale w historii pojawiają się także nowe, ciekawe i zabawne wątki jak np. obecność znudzonej siedzeniem w domu siostry  dzielnych rycerzy - Wandy. Narratorem opowieści jest Orzeł Biały, który z humorem komentuje poczynania bohaterów, a ci aby osiągnąć swój cel - czyli budowę nowego państwa -  muszą stawiać czoła wielu niebezpieczeństwom i nieoczekiwanym przygodom.
 

3.
Elżbieta Chowaniec, Marek Zákostelecký
Pod adresem marzeń
dramaturgia i tekst - Elżbieta Chowaniec
reżyseria - Marek Zákostelecký
scenografia, kostiumy i lalki - Marek Zákostelecký
muzyka - Martin Husovský
choreografia - Aneta Jankowska
wideo - Przemysław Żmiejko
​konsultacja historyczna - Krzysztof Myśliński

wiek 6+
premiera - 12 stycznia 2019

Polsko – czeski duet twórców – Marek Zákostelecký i Elżbieta Chowaniec wracają do Teatru Lalki i Aktora „Kubuś” z nową opowieścią. Tym razem duet weźmie na warsztat historię istniejącego dawniej w Kielcach przy ulicy Dużej 9 – Hotelu Europejskiego. Podróżnicy odwiedzający hotel, zagraniczni goście, bale i epokowe spektakle to tylko niektóre elementy nowej produkcji. Opowieść o majestatycznym budynku i  jego ciekawych mieszkańcach dostarczy wskazówek do lepszego zrozumienia, dlaczego dzisiaj w miejscu dawnego hotelu jest właśnie teatr.

 

4.
Magdalena Mrozińska
Zmruż oczko
inspirowany baśnią H. Ch. Andersena „Ole Zmruż-oczko”
reżyseria - Przemysław Żmiejko
scenografia - Bożena Ślaga
​muzyka - Tomasz Lewandowski
ruch sceniczny - Ewelina Ciszewska
wiek 3+
premiera - 23 lutego 2019

Ciemność. Pokój pięcioletniego Tadzia. Czas spać.
Tyle, że zasnąć wcale nie jest łatwo, bo cień paprotki i plama na ścianie wydają się dziwnie podejrzane, zaś wielka szafa może pomieścić tyle niestworzonych rzeczy… A już najwięcej strachów.
Skąd się biorą i jak sobie z nimi radzić? Czy szalony miłośnik kulinariów, Luliusz Marmolada, wie na ten temat coś więcej? Jakie przygody może zgotować tak osobliwy przewodnik podczas sennej wyprawy rowerowej, zwłaszcza gdy wszędzie wokół wirują tajemnicze Farfocle? A do tego jeszcze zjawia się i Panda, i Szafik, czy choćby Trzy Cieniutkie… Czego o sobie i o świecie dowie się dzięki nim mały Tadzio?

Sztuka „Zmruż oczko” Magdaleny Mrozińskiej, inspirowana baśnią H. Ch. Andersena „Ole Zmruż-oczko”, osadzona jest w przestrzeni snów i dziecięcych fantazji, a zarazem zwykłej, rodzinnej codzienności. To ciepła i zabawna opowieść o lękach czy nieposkromionej dziecięcej wyobraźni. Ale też o małych - wielkich troskach, jak własna nieporadność lub brak pewności siebie, dobrze znanych zarówno kilkuletnim widzom, do których adresowane jest przedstawienie, jak również ich rodzicom.

Spektakl wyreżyserował Przemysław Żmiejko, scenografię stworzyła Bożena Ślaga, ruch sceniczny - Ewelina Ciszewska, a muzykę – Tomasz Lewandowski.

 

5.
William Szekspir
Makbet
adaptacja, reżyseria i scenografia - Adam Walny
kostiumy - Marek Idzikowski
muzyka - Paweł Witulski
wiek 15+
premiera - 7 kwietnia 2019

Jeden z najsłynniejszych dramatów Williama Szekspira „ Makbet” to ponadczasowa opowieść o żądzy władzy, determinacji ludzkiego losu, a także źródłach zła w świecie oraz cierpieniu człowieka. Tytułowy bohater sztuki łączy w sobie cechy nieokiełznanego mordercy z wrażliwością i poetycką wyobraźnią. A historia jego zbrodni, choć już powszechnie znanej, nadal inspiruje. Inspiracji tej poddają się nie tylko teatry dramatyczne, lecz także teatry lalkowe, choć w przypadku tych ostatnich, jest to zjawisko rzadkie. Zdaniem reżysera i scenografa spektaklu, uznanego twórcy teatru formy - Adama Walnego, „nie ma szkoły, prototypów, kanonów, na których można się oprzeć w wystawianiu Szekspira i trzeba je dopiero wymyślić”. Zwłaszcza gdy sztukę osadza się w inscenizacji wykorzystującej oryginalne środki plastyczne.

„- Figury lalkowe są tym, czym dla teatru dramatycznego są miecze, sztylety i inne narzędzia zbrodni. Lalki są bronią, za którą możemy się schować; która pozwala nam mówić o rzeczach strasznych, nie w bezpośredni sposób” – tłumaczy Walny. Klucz do stworzenia świata „Makbeta” w jego ujęciu stanowi idący Las Birnamski, znajdujący się w zasadzie poza fabułą dramatu. To w nim, poza ludzkim doświadczeniem i wyobrażeniem, jest nadzieja.
O ile Makbet to melodia, Las Birnamski to akompaniament. Akompaniament trwa, melodia pojawia się i kończy, wewnątrz akompaniamentu…

Muzykę do spektaklu stworzył Paweł Witulski, kostiumy Marek Idzikowski, w tytułowej roli występuje gościnnie Miłosz Pietruski. Na scenie towarzyszą mu: Anna Iwasiuta – Dudek (także gościnnie) oraz Małgorzata Sielska, Andrzej Kuba Sielski i Błażej Twarowski.

Formuła Sceny dla Młodzieży i Dorosłych realizowana w Teatrze „Kubuś” służy rozwijaniu nurtu teatru lalek adresowanego nie tylko do widzów najmłodszych. 
Jej celem jest zaproszenie kieleckiej publiczności do odkrywania spektakli czerpiących z różnorodnych i nieoczywistych środków formalnych.
Takie tytuły repertuarowe jak wystawiane dotąd „Sklepy cynamonowe”, „Dziady po Białoszewskim” czy „The Monstrum Band” wpisują się również w założenie poszerzania grona odbiorców teatru przy ulicy Dużej o nastolatków, zacieśnianie współpracy z pedagogami oraz zachęcanie do wspólnych działań z zakresu edukacji kulturalnej.

 

6.
Anna Andraka, Honorata Mierzejewska-Mikosza
Pięciu Nieudanych
na motywach książki Beatrice Alemagny, w przekładzie Ewy Nicewicz-Staszowskiej
reżyseria - Honorata Mierzejewska-Mikosza
scenografia - Mária Bačová
muzyka - Anna Stela
opieka pedagogiczna - Justyna Czarnota
wiek 4+
premiera - 12 maja 2019

Lekka, poetycka opowieść o tym, że nie trzeba być idealnym, by żyć szczęśliwie. Było ich pięciu. Pięciu nieudanych. Pierwszy – dziurawy, drugi – złożony na pół, trzeci – sflaczały, czwarty – postawiony na głowie. A piąty? Szkoda gadać. Istna katastrofa. Co robili? W sumie nic. Wszystko knocili. Pewnego dnia, nie wiadomo skąd, przybył do nich niezwykły gość…
Honorata Mierzejewska-Mikosza przygotuje adaptację współczesnej prozy zagranicznej. Spektakl dotyczy tematu różnorodności i jest adresowany do dzieci od lat 4. Z reżyserką będzie współpracowała pedagog teatru Justyna Czarnota. Próbom będą towarzyszyły liczne działania edukacyjne skierowane do nauczycieli przedszkoli.