Michał Zdunik

fot. Dariusz Trześniowski

Dramatopisarz, reżyser, eseista, kompozytor muzyki teatralnej.

Absolwent polonistyki na Uniwersytecie Warszawskim (2015) i reżyserii na Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie (2019).

Autor dramatów, m.in. „Lalki” (zrealizowanej nie tylko w Polsce, ale również we Francji), „Origami”, „Aż do samego końca”, „Szczegółowa teoria życia i umierania”, „Wzór na pole trójkąta”.

Reżyser spektakli dramatycznych (T. Różewicza: „Matka odchodzi” oraz „Świadkowie albo nasza mała stabilizacja”, „Nora” H. Ibsena, „Dziewiąty dzień księżycowy” O. Hromowej, „Powrót” B. Bukowskiego i M. Zdunika, „Noc Ciemna. Opowiadania Franza Kafki”, „Umiłowane” wg własnego tekstu)

słuchowisk w Teatrze Polskiego Radia („Gate 0”, “Szczegółowa teoria życia i umierania”, „Las”, „Requiem dla Stanisława Wyspiańskiego”, „Poranek” na podstawie własnych tekstów, „Rzeczy, których nie wyrzuciłem” M. Wichy, „Cisza”, „Ba! Kassa”, “Intruz” oraz “Ślepcy” M. Maeterlincka we własnym przekładzie, „Praski Rejtan” P. Zaremby, „Pled” W. Kassa), spektakli telewizyjnych („Pradziady” W. Kuczoka, cykl „Teatroteka” WFDiF), oper (“Francesco Cavalli”, „Il Giasone”) oraz koncertów („Dobranoc” na podstawie własnego scenariusza).

W 2018 roku został laureatem Nagrody Talanton za najlepszy debiut dramaturgiczny na antenie radiowej Jedynki. Słuchowisko „Szczegółowa teoria życia i umierania” zdobyło Nagrodę Honorową im. Krzysztofa Zaleskiego za twórczość odrzucającą stereotypy i łatwe nowinki, umocowaną w pamięci i historii, dotyczącą problemów współczesności na XIX Festiwalu Teatru Polskiego Radia i Telewizji Polskiej „Dwa Teatry – Sopot 2019”. Na XX Festiwalu Teatru Polskiego Radia i Telewizji Polskiej „Dwa Teatry – Zamość 2021” został nagrodzony scenariusz, będący adaptacją tekstu Marcina Wichy „Rzeczy, których nie wyrzuciłem”. Jest też trzykrotnym półfinalistą Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej (2012, 2018, 2020). Spektakl telewizyjny „Pradziady” zdobył Bronze Remi na 53 Międzynarodowym Festiwalu Filmowym WorldFest w Houston w kategorii Independent Shorts – Dramatic – Adaptation.

Komponuje muzykę do spektakli dramatycznych i słuchowisk, jest także autorem opracowań muzycznych.

Jest eseistą i krytykiem kulturalnym, pisze o literaturze, muzyce, filmie i teatrze. Swoje teksty publikował m.in w „Dwutygodniku”, „Ruchu Muzycznym” i „Teatrze”, a także w programach operowych i festiwalowych oraz katalogach wystaw. Jego teksty naukowe były umieszczane w periodykach literaturoznawczych i kulturoznawczych oraz tomach zbiorowych. W 2017 roku opublikował monografię „Teoria polskiego dramatu postsakralnego na przykładzie twórczości Stanisława Wyspiańskiego i Tadeusza Różewicza”.

Był stypendystą m.in Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Rektora Uniwersytetu Warszawskiego i Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz laureatem Stypendium Artystycznego Miasta Stołecznego Warszawy.

Realizacje w teatrze "Kubuś":

  • czytanie performatywne dramatu Stara kobieta wysiaduje, tekst - Tadeusz Różewicz, V edycja projektu dla młodzieży Wczytuję sztukę - warsztaty teatralne, 2022 (forma twórczości: adaptacja i reżyseria)
  • czytanie performatywne dramatu Język obcy. Przypowieść o Stanisławie Misakowskim, 2023 (forma twórczości: scenariusz i reżyseria)